barndom

Jag läste ju Mig äger ingen, för några dagar sedan. Nu lyssnar jag på ljudboken Underdog, som även den är en barndomsskildring. Detta får mig att tänka på min egen tid som barn. Jag förbryllas över hur lite jag kommer ihåg i jämförelse med författarna. Men här kommer ett axplock av händelser som kom upp.

Min kompis Patrick klättrade upp i vårat träd och vägrade komma ner. Tillslut fick mamma hota med att såga av grenen! Kommer fortfarande inte ihåg om hon behövde göra det.

Pappa stod i mål en fotbollsträning. Jag hade dribblat mig förbi hela motståndarlaget och hade bara pappa kvar att runda. Han lyckas ta bollen, varav jag blir vansinnig och lägger av en loska mitt i ansiktet på honom. (Förlåt pappa!!)

Jag och två av mina kusiner bildar "The kaktusband" och spelar in låtar på bandspelaren. Den bästa låten var.."Jag har en kaktus, du har två, men det går så bra ändå...bra ändå(kör), bra ändå(kör). Letar än idag efter det där bandet,

Jag och min kompis Elina har köpt lördagsgodis. När vi är på lekplatsen så tar jag upp en kola, trampar ner den mot rutchkanan. Slänger lite grus på den, fortsätter trampa. Tvingar henne sedan att äta upp den. Hon sover över samma natt. Dagen efter ligger det en prydlig liten spya på hennes madrass. (Wonder why?!)

Jag smyglånar kopieringsmaskinen på skolan. Trycker upp "fräcka" bilder i A3format. Säljer sedan bilderna till klasskompisar för femman styck. Tillslut klagar föräldrar till fröken och jag blir tvungen att lämna tillbaks alla pengarna. (Fan!)

När jag blev arg hemma så låste jag in mig i torkskåpet. Allt för att mamma skulle bli orolig och undra vart jag hade tagit vägen. Problemet var bara att jag då som nu är ganska nojig av mig, Tillslut blev jag rädd att luften skulle ta slut så jag fick motvilligt stiga ut och ge mig till känna.

Mamma och jag hälsade på hos min moster och hennes lantställe. Jag och min kusin får för oss att ge oss ut på isen. Vi kravlar oss ut till mitten. Då känner vi att detta nog inte är en bra idé. Vänder. Kommer tillbaks, berättar vad vi gjort. Blir omfamnade av föräldrar som är glada att vi lever. Har förstått i efterhand att isen knappt var centimetern tjock och strömmarna under, livsfarliga.

Återigen ett minne med kusinerna. Vi är i stockholm under fotbolls em-92(?). Den yngsta kusinen, martin,  har just lärt sig ordet 'huligan'. Efter en tur till 7-eleven och godisköp är vi åter tillbaks i min morbrors våning på östermalm. Gatorna är fulla av fotbollsfans. Martin öppnar fönstret. Skriker ut "Hej alla huliganer och hoppsnoppar! Här kommer jag med en påse gröna grodor som KNULLAR". Haha..

To be continued..

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hoppsnopparna är helt klart en klassiker! Lägg ut den på kaninsidan! Värd att för evigas även där!

2009-05-04 @ 10:56:00
URL: http://www.brakstakarna.se
Postat av: Anonym

Åh vad jag skrattar. Grodhistorian har jag hört dock. Men resten.. så kul!!!

2009-05-04 @ 14:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin RSS 2.0
RSS 2.0