Sömnparalys.

Har under en ganska lång tid vaknat cirka en och en halv timme efter jag somnat av att jag drömt att jag inte kan röra mig. Jag ligger i sängen och någonting gör att jag vill resa mig. Det känns som om jag är halvt medveten om vad som händer. Jag försöker få upp händerna över täcket, försöker sträcka mig efter lampknappen osv. Allt är väldigt realistiskt. Nu har det hänt så många gånger så jag vet i drömmen att jag drömmer. Ändå är det fruktansvärt läskigt att jag verkligen inte kan röra mig. Inatt när det hände så beslutade jag mig för att googla det. Detta fenomen visar sig vara en sömnparalys som uppstår i REM sömnen. Det står till och med att i REM sömnen minskar muskelfunktionen i kroppen. Kanske är det så att jag på riktigt försöker röra mig men inte kan? I drömmen kan det variera ganska mycket vad det är som händer runt omkring, anledningen till varför jag vill komma upp ur sängen. Om det inte är något farligt så minskar olustkänslan ganska rejält. Men när anledningen är att det står någon i dörren eller att någon försöker ge sig på mig då är det betydligt läskigare. Undra om det finns några sätt att undvika dessa sömnparalyser?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin RSS 2.0
RSS 2.0